Túrák, kirándulások
a déli végeken (II. rész):
Utazás
az Al-Duna mentén a Vaskaputól Ómoldováig
(videó)

Úti kalauzom elsõ részében Herkulesfürdõ
illetve a Cserna völgyének legfontosabb látnivalóit vettem sorra, utazásunkat
folytatva most a Duna legszebb, mintegy 120 kilométeres, Turnu-Severin (Szörényvár) és
Ómoldova közti szakaszát, azaz az egykori magyar Al-Duna egyedülálló természeti
szépségeit és történelmi emlékeit ismerhetjük meg.

Herkulesfürdõtõl
alig több
mint húsz kilométeres út megtétele
után érkezünk a Vaskapu és a
Kazán-szoros
közötti Duna-szakasznál fekvõ, 17 ezer
lakosú Orsovára, amely fontos közúti,
vasúti
és hajózási központ. A táj
képét jelentõs mértékben
megváltoztató munkálatok
folytak itt 30-40 évvel ezelõtt. A város ma
már más helyen áll, mint az
évszázadokon át a történelmi
Magyarország egyik déli határpontjának is
számító
Ó-Orsova, mivel a hetvenes évek elején a
Vaskapu-vízerõmû
megépítésével víz alá
került a régi település (5 más faluval
és egy szigettel együtt) és a
kiszélesített
Cserna-öböl partján építették fel
újra. A régi Orsovával hullámsírba
küldött
sziget pedig nem más, mint a sokáig közös
török-magyar tulajdonban lévõ
idillien bájos Ada-Kaleh (korabeli nevén:
Új-Orsova), Jókai Aranyemberének
“Senki-szigete”. Mielõtt a folyó menti
látnivalókkal foglalkoznánk,
ismerkedjünk meg az Al-Duna képét,
járhatóságát alakító
munkálatok
történetével, mivel ezeknek hatásaival
úton-útfélen, szinte minden nevezetesség
kapcsán szembesülni fogunk.
A Duna szabályozása
Báziásnál
kezdõdik és Turnu-Severinig
tart azon Al-Dunai szakasz, amelynek rendszertelen
vízfolyása, zuhatagjai,
sziklaszirtjei és zátonyai õsidõk
óta veszedelmessé tették a dunai
hajózást a
Fekete-tenger felé.
A
Római-birodalom keleti
határát képezte a Duna (limes) és
már õk is kísérletet tettek a
problémás
szakaszok csatornákkal történõ
hajózhatóvá tételére.
A 19. században aztán Széchenyi
István volt az, aki felismerte a szabályozás
lehetõségét és Vásárhelyi
Pál, a
kor kiváló mérnöke
segítségével látott neki a terv
kidolgozásának. Fõ céljuk az
volt, hogy a Al-Dunát hajózhatóvá
téve a gõzhajók akadálytalanul
haladhassanak
a magyar árucikkekkel a keleti piacok felé.
Széchenyi 1830-ban Desdemona nevû ,
evezõs fahajójával útra indult és
terepszemlét tartott a zátonyokkal tû zdelt
Kazán-szoros és Vaskapu vidékén, 1833-ban
pedig már
a munkák királyi biztosaként
irányította a
munkálatokat. Vásárhelyi részletes terveket
dolgozott ki a Vaskapu
szabályozására és az 1833-ban
megkezdõdött munkálatok során mintegy ezer
köbméter sziklát robbantottak ki. Széchenyi
és Vásárhelyi hamar belátni
kényszerültek, hogy a kor technikai szintjén nem
tudják kivitelezni a Vaskapu
szirtjeinek tervek szerinti eltüntetését, de
fõ céljukról, a Keletet Nyugattal
összekötõ útvonal
megvalósításáról nem mondtak le. Ha
nem a vízen, akkor a szárazföldön
akarták biztosítani a szabad utat, ezért
hozzáfogtak a késõbbiekben
Széchenyi-útként
ismert út kivitelezéséhez. A part mentén
sokszor a meredek
sziklafalba vésve
építettek az utat (1833-1837), ami a hajók
vontatását ill. azt tette lehetõvé,
hogy alacsony vízállásnál egyes
folyószakaszokon a hajók rakományát
kocsikra
rakva is tovább - szállíthatták a
hajózható folyamrészig. Az Al-Duna
szabályozása
akkoriban ugyan félbe maradt, de évtizedekkel
késõbb (1890-1899) továbbfolytatódott.
A 120 kilométeres szakasz legproblematikusabb része
ezúttal is a veszélyesen zuhatagos,
kiismerhetetlen mederviszonyairól hírhedt Vaskapu
szabályozása volt. A meder
sziklafalába itt több kilométer hosszú, 80
méter széles és 3 méter mély
“csatornát” robbantottak. A Széchenyi
által elvégzett szabályozás után
elért
152 napos hajózási idõszakot ezzel 290-re
növelték és így az év nagy
részében akadálytalan
lett a Duna a gõzhajók számára
Passau-tól egész a Fekete-tengerig. Az 1896.
szeptember 27-én tartott avatáson a
Vaskapu-csatornán a Monarchia, Szerbia és
Románia uralkodóit szállító, Ferenc
József nevét viselõ hajó haladt át
elsõként.
1964-1971 között a hajózási viszonyok
további javítására illetve a vízi
energia
hasznosítására építették meg
a Vaskapu duzzasztó- ill. erõmû vet, amelynek
ünnepélyes átadása 1972.május
16-án Tito és Ceausescu jelenlétében
zajlott.
A Vaskapu-erõmû , a
Traján-híd maradványai
A
Cserna völgyébõl érkezvén
Orsovánál ne forduljunk jobbra a város
központja felé, hanem folytassuk utunkat
a Cserna-viadukton áthaladva egyenesen. A híd
végén bal oldalt tábla jelzi,
hogy ott, a Kárpátok déli
lábánál indul 2300 km hosszú
útjának - a szlovákiai
Dévény felé - a
„Kárpát-koszorú” 7 országot
érintõ túraútvonala.
Továbbhaladva
17 kilométeres
látványos út után érjük el a
Vaskapu-vízerõmû vet, majd késõbb
újabb 9 km után
Szörényvárt (Drobeta Turnu Severin-t).
Féltucatnyi viadukton és egy alagúton át
haladunk az erõmû ig, jobb oldalunkon a
megzabolázott vaskapui Duna-szakasz
illetve a másik oldalról sziklákkal övezett
út magával ragadó
látvány. A
vasúti
pálya a közút és a Duna között
kissé lejjebb fut. Az erõmû
duzzasztógátjánál jól
õrzött határátkelõhely is van, a
román-szerb vízumkényszer megszünte után élénkülő forgalommal.. Az erõmû ben
múzeum
mûködik és a turbina-csarnokba is szerveznek
csoportos látogatást. Az erõmû
környékén tilos
fényképezni. Az Orsova és Turnu-Severin
között fekvõ Vaskapu-erõmû vet
1964-ben kezdték építeni és a 70-es
évek elején készült el. A mai napig is a
világ legnagyobb vízi erõmû veinek egyike,
ahová majd 3 millió köbméter betont
építettek be. Gátja 441 méter hosszú
és 60 méter széles. A rendszer 33 méteres
duzzasztást
hozott létre, a 170 m3 területû
gyû jtõtõ 2 milliárd köbméter
vizet
tartalmaz. A megemelkedett vízszint miatt a felsõbb
Duna-szakasz képe
jelentõsen megváltozott, a hajózási
problémák viszont végképp megszû
ntek. Turnu-Severinnél
az i.sz. 103-105 között Traianus által veretett
híd romjait tekinthetjük meg, a
császár légiói Daciát e hídon
átkelve hódították meg. A húsz
kõoszlopos, több
mint 1000 méter hosszú és 14,55 széles
”Traján”-híd az igen tehetséges, de
szomorú sorsú Damaszkuszi Apollodórosz mester
mû ve és kora egyik csodája volt.
Érdekesség,
hogy alacsony vízállásnál
elõbújnak a Dunából a hídoszlopok
is, ma is láthatóak
a 2 parton a hídfõk romjai. Apollodórosz mester
vezetésével a Vaskapuban a hajózást
gátló sziklaszirtek miatt csatornát is kezdtek
építeni, de befejezni a
történelem viharai miatt már nem tudták.
Utazás a múltba, a víz alá került Ada-Kaleh szigetére
A
hetvenes évek elejéig a
régi Orsova alatt 3-4 kilométerrel, a Duna
közepén egy kisebb, kb. 1800 méter
hosszúságú és 400-500 méter
szélességû sziget állt, amelynek
lakói a hajdani oszmán
uralom nyomán javarészt törökök voltak.
Ada-Kaleh-en vizesárokkal és magas
védõfalakkal körbevett vár is volt, amit
1689-ben az osztrák Veterani tábornok
építtetett fel. A sziget az
osztrák-török háborúk idején
sokszor gazdát
cserélt. 1878-ban a Berlini béke után a sziget a
török szultán tulajdona
maradt, de osztrák-magyar igazgatás alá
helyezték, így maradt meg egzotikus
muzulmán szigetként. “Török-Orsova”
lakói különleges jogokkal rendelkeztek:
adó- és vámmentességet élveztek,
hadkötelezettségük nem volt. A mecset melletti
kaszárnyában az osztrák-magyar hadsereg csapatai
állomásoztak. 1923-ban a
sziget lakói Romániához csatlakoztak és
korábbi privilégiumaikat
elvesztették.
A sziget lakói évszázadokon át
gyümölcs-és dohánytermesztéssel
foglalkoztak,
illetve a kedvezõ földrajzi helyzetet kihasználna
csempészetbõl éltek. Az
épületek a török építészet
jellemzõit mutatták, a szigetre érkezõ
turistákat
különleges keleti atmoszféra fogadta: az ott
lakók helyben termelt déli-gyümölcsöket,
keleti édességeket, a híres rahat-ot
kínálták, a fõutcákat a bazár
és kávézók
uralták.
1968-1971
között a Vaskapu
duzzasztása miatti elárasztás elõtt az
erõdítmény falait, a bástyákat
és a
mecsetet lebontották, azzal a céllal, hogy a közeli
lakatlan szigetre,
Simian-ra (Turnu-Severin mellett) helyezzék õket. A
lakosok nagy része
Törökországba vándorolt ki, mások
Dobruja-ba települtek át. Ada-Kaleh eltû nt a
föld színérõl, ma már csak egy
viadukt-híd emlékeztet rá a víz alá
került
sziget vonalában, az Orsovát Turnu-Severinnel
összekötõ út elején.
Orsova látnivalói
Orsován
(955 fkm) járva
feltétlenül érdemes rövid sétát
tenni a Dunánál, a hatalmas öböl partján
úgy
érezzük magunkat mint valamelyik déli tenger
partjánál. Az orsovai kikötõbõl
induló sétahajón tett Al-Dunai
kirándulás nem mindennapi élményeket
tartogat. Mivel
a hajókat csak nagyobb csoportok tudják kibérelni,
a pár fõs csoportoknak a
hajó személyzetével kell egyeztetni az
utazás feltételeirõl.
Ha szerencsénk
van, nagy Kazán-szorosig menõ hajót is kifoghatunk
(majdnem 5 órás út, de a
látnivalók miatt korántsem unalmas). A
hajóút végén felkereshetjük a piac
mellett álló, Hans Fackelmann által tervezett,
1976-ban átadott, érdekes
kialakítású római-katolikus templomot, ahol
idõnként magyarul is tartanak istentiszteletet
a mai napig is itt élõ, pár száz
fõre tehetõ magyarságnak. A templomban a Szent
Korona Szövetség 2004. májusában
háromnyelvû emléktáblát
állított, a tábla
szövege felidézi a magyar királyi korona
viszontagságos történetének Orsovához
fõzõdõ
szakaszát: ”A Szent-Korona
Orsovánál volt
1849-tõl 1853-ig elrejtve. Az elásatás
helyén, a Szent-Korona ittlétének
emlékére 1855-ben
„Koronakápolnát” építettek. A
kápolna a Duna vize alá kerülvén,
emlékül a koronát tisztelõk ezen
táblát állították”.
Orsován
még két látnivalóra
hívom fel a figyelmet: táblák jelzik az utat a
„Manastirea Sfanta Ana” kolostorhoz,
ahonnan szép panoráma nyílik az
elõttünk lévõ öbölre. Ha kisebb
túrához van
kedvünk, akkor az Allian-hegyre kapaszkodhatunk fel, ahonnan az
öböl és egész
környéke feltárul elõttünk.
https://www.welcometoromania.ro/DN57/DN57_Pestera_Ponicova_m.htm
Orsovától a Kazán-szoros felé
Orsovai
idõzésünk után az
57-es, Ómoldova/Újmoldova felé vezetõ
úton indulunk tovább. A várost elhagyva
néhány kilométeren át dombok
között, a Dunától távolabb haladunk,
majd ismét a folyóhoz
visz le az út és ezután már közvetlen
mellette haladunk (csak a Nagy
Kazán-szorost kerüli meg majd az út - a
mészkõ-fennsíkra felívelve -
Dunnatölgyesnél).
A Duna két partját szorosan szegélyezõ
sziklafalak, csodás hegyoldalak,
emléktáblák, várromok teszik
felejthetetlenné az utazást, talán Európa
egyik
legszebb útszakaszán járunk. A régi
zuhatagos Dunát azonban már hiába keressük,
az már a múlté, az Isztert
megszelídítette az ember. Hiába keressük itt
a duzzasztás
miatt mélyen (20-30 m) víz alá került
Széchenyi–utat is a görögök által
Klisszurának nevezett vidékén, csak messzebb,
Lászlóvára felé haladva maradt
meg egy szakasza, felette ott áll a mai napig is az
óriási méretû
Baross-emléklába. De ha már az
emléktábláknál tartunk, tegyünk
említést a 964,7
fkm-nél elhelyezett, a dunai
hajókázásnál jól
megfigyelhetõ, közel 2000 éves „Tabula
Traiana”-ról, ami Traianus
császár sziklába épített
útjának állit emléket a szerb oldalon.
Korábban a
római út párkánya falába
vésett fülkében állt a
Traján-tábla, a duzzasztás után
azonban kivésték és egy vízszint feletti
sziklában helyezték el. A Traján-út persze
talán örökre víz alá került.
Szövege hozzávetõleges fordításban a
következõ: “Uralkodó
császár, az isteni Nervus fia, Nerva Traianus, Augustus
Germanicus, Pontifex
Maximus, negyedjére a nép képviselõje, a
haza atyja, háromszoros konzul leküzdötté
a hegyek és a Duna szikláit és ezt az utat
építette”. (A térkép szerint a szerb
oldalon még két emléktábla
található: A Tiberius-emléktábla az 1005.
folyamkilométernél,
kissé feljebb pedig a csatorna építésekor
felfedezett Vaspasianus és Domitianus
tábla. Ezek tényleges meglétérõl
azonban nem tudok)
Ugyanez az
új kiadású térkép
még a Széchenyi-emléktáblát is
feltünteti, amely a duzzasztás elõtt a 973,3
folyami kilométernél volt található. Az
eredeti, óriási méretû , magyar
nyelvû
táblát Széchényi emlékének
tisztelegve 1885-ben a Magyar Építész- Egylet a
Széchenyi-út feletti sziklában helyezte el a Nagy
Kazán-szoros bejáratánál.

A
Vaskapu-erõmû megépítésekor a
felduzzasztott víz alá került a fenti 2 archiv
képen látható Szechenyi-tábla, mert a
román
fél
nem emelte fel a táblát (!), mint azt a Tabula Traiana
esetében a jugoszlávok megtették.
2005. juniusában a Gróf Széchenyi Ödön
Magyar Hajózási és Yacht Egylet a víz
szintje felett kevéssel egy kisméretû , de az
eredeti tábla szövegével megegyezõ
szövegû táblát helyezett, aminek azonban hamar nyoma veszett.
2018. májusában, széleskörű együttmüködés eredményeképpen új, nagyméretű közel 4x3 méteres tábla került felavatásra az eredeti tábla közelében..
A
Magyar Hajózási Egyesület által megtervezett magyar, román és
angolnyelvű, 600 kilogrammos emléktáblát - melyet székelyudvarhelyi
alpinisták szereltek fel a sziklafalra a vizszint feletti 3 méter
magasra - Csűry István, a Királyhágómelléki Református Egyházkerület
(KREK) püspöke, és Pál József-Csaba a Temesvári Római Katolikus
Egyházmegye kinevezett püspöke áldotta meg. Az avatáson részt vett a romániai Vaskapu NP képviselője és a bukaresti magyar nagykövet is a Roham folyami hajó fedélzetén.


videó 1 videó 2
Térjünk most
vissza a Kis Kazán-szoros (965,4 -968,8 fkm)
elõtti látnivalókra.
A
Kis-Kazán szoros (lásd fenti képen) elõtt nem
sokkal, a Mraconia patak dunai torkolatánál egy hatalmas
sziklában monumentális
nagyságú emberarc, Decebal dák király arca
rajzolódik ki az 1994-ben megkezdett
munka nyomán, amit hírek szerint egy idegenbe szakadt
román milliomos pénzelt.
Az arc magassága kb. 40 méter, szélessége
25 méter, az orra is 7 méter. Decebal
volt az, aki egyesítette a dák törzseket 80
és 106 között, õt egyébként a
már sokszor
emlegetett Trainaus római császár gyõzte le
és az a vereséget nem tudván elviselni,
kardját maga ellen fordítva öngyilkos lett. A szobor
megtekintése után
elhaladunk egy templom mellett és máris a szoros
legszû kebb részeinél vagyunk,
a dubovai (dunatölgyesi)-öbölbõl (970 fkm) pedig
már belátni a majdnem 4 km
hosszúságú Nagy Kazán-szorosba is.

A Nagy Kazán-szoros
A
Kazán a Duna legvadregényesebb szakasza. A
folyó itt hirtelen összeszû kül és a
víz a legszû kebb helyen 170 méteres
szorosban tör elõre, a vízmélység
pedig 80 méter körüli. A szabályozások
elõtt
veszélyes sellõk, sziklazátonyok, sebes
folyás, keresztirányú áramlatok,
hatalmas sziklák jellemezték a szorost.
Bõvelkedett örvényben, olyan volt mintha
forrna az üstben (kazánban) lévõ víz.
A Vaskapu Nemzeti Park területén vagyunk,
amely Orsova alatt kezdõdik és Szinicéig tart,
magában foglalja a Vaskaput ill.
a Kis- és Nagy Kazán-szorost is. A Kazán
vidéke védett terület, gazdag
növényvilággal rendelkezik: bánáti
szegfû , medveköröm, hajnaldi kikerics is
fellelhetõ itt.

A hatalmas
Dunatölgyesi-öböl
után utunk elhagyja a Duna partját és
felkapaszkodik a hegyre, Dunatölgyes
(Dubova) településhez, itt érdekes
kirándulást tehetünk. A faluban nagy
méretû turista-tájékoztató
táblák vannak elhelyezve, a táblák
közelébõl indul a jelzett turistaút
(sárga
háromszög) a Ciucarul Mare nevû Duna feletti
magaslathoz. Alig félóra
múlva a
Nagy-kazán szoros sziklás peremére
érünk, ahol fantasztikus látványban lesz
részünk, alattunk a mélyben a majd
függõleges sziklafalak által övezett Duna
hömpölyög.
A falu közelében 2 barlang is található. A
kb. 90 méter hosszú Veterani-barlang
arról nevezetes, hogy 1692-ben Veterani osztrák
tábornok itt tartoztatta fel a
túlerõben lévõ törököket
és a mai napig láthatóak ott a korabeli
erõdítési
munkálatok nyomai. A Gura Ponivaci barlang jóval
hosszabb, bejárásához 2 órára
van szükség, érdekessége, hogy a barlang
egyik „bejárata” a Duna feletti
meredek sziklafalban helyezkedik el. Továbbindulva
Dunatölgyes után ismét a
Dunához tér le a mû út.
A
Kazán-szoros hozzávetõlegesen
Plasevita/Naszádosnál ér
végett a 973-as fkm környékén.

Túralehetőségek kissé részletesebben
Túra a Kis-kazán fölé
romániai oldalon: piros háromszög jelzésen kb. 2 km a kilátópont (túra)


szerb oldalon:
Kis-Stribac Mali Strbac 626 méter, jelzés piros pont belseje fehér) túratáv 8 km / kb 450-500 méter színtemelkedés túra
Túra a Nagy-Kazán fölé
romániai oldalon
Dunavölgyesről
Kilátó-körút "Ciuacaru Mare" kb 5 km, 2 óra különlegeseb
szép túra! A körút egy részéről a Kis-Kazán is jól belátható!


szerb oldalon: Veliki Strbac/ Nagy Strbac
A
Miroc-hegység a szerbiai Djerdap (Vaskapu) Nemzeti Park része.
Legmagasabb pontja a Veliki Strbac (768 m),amely szép kilátóhely a
Nagy-Kazán szoros felett 14 km-es túra/ színtemelkedés kb 800 méter



Középkori várak, Baross-emléktábla, Babakáj-szikla
Tiszóvica
(Tisovita) után,
Szinice (Svinita) falu elõtt 4 kilométerrel a Duna
medrében három darab háromszöget
alkotó, toronyszerû építményt
fedezhetünk fel, a harmadik torony igen alacsony,
ezért magasabb vízállásnál nem is
látható.
A ”Háromtorony” (Tre Cule) az
egykori magyar határvédelmi rendszer maradványa.
Valószínû leg Zsigmond építette,
aki több várt is emelt az Al-Dunán, elsõ
írásos említése 1428-ból
való.
Alacsony
vízállásnál a tornyokhoz le is lehet
sétálni, egyébként a duzzasztás
nyomán mindig
vízben állnak.
22
kilométer után
Drenkovánál a vízben megpillanthatunk egy
várfalat, Drankó várának, egy
középkori magyar végvárnak, vízzel
dacoló romjait.
A Szörényi-bánság
fontos
erõsségét a XIV. században
építhették, 1432-ben a törökök
elfoglalták és feltehetõleg
le is rombolták.
Szép sziklafalak mellett haladunk
tovább a 400 méter
szélességû Galambóci-szoros
felé. Lászlóvára elõtt pár
kilométerrel, a
megmaradt Széchenyi-út mentén a sziklafalat
fürkészve egy hatalmas 10x7 méteres
márványtáblát, a
Baross-emléktáblát fedezhetjük fel. Baross
Gábor közlekedési
miniszter – a vasminiszter - Széchenyi
örökébe lépett és szorgalmazója
volt az
Al-Dunai szabályozás révén
megvalósuló gõzhajózásnak. A
tábla szövege öles
betû kkel hirdeti:
“Az
Aldunai vaskapunak és a többi zuhatagnak az
MDCCCLXXXVIII évi XXVI t. czikelye által elrendelt szabályozása
megkezdetett I. Ferencz József uralkodása alatt Gróf SZAPÁRY GYULA
miniszterelnök idejében BELLUSI BAROSS GÁBOR kereskedelemügyi miniszter által
MDCCCLXXXX (1890) évi szeptember XV-én. Isten áldása legyen e mû vön és
megalkotóin.”
Pár
kilométer után a
túloldalt (Szerbiában) a látványos
Galambóc vára tû nik fel. Itt már a
rómaiaknak
is volt erõdítésük (Columbaria).
Galambóc a legfestõibb és legépebben
fennmaradt várrom az Al-Dunán. A Duna duzzasztása
itt is megtette hatását, a
vár alsó része vízben áll.
Galambóc vára tartósan szerb kézben volt,
de
1427-ben át kellett volna adni Zsigmond magyar királynak
a várat, e helyett a
várkapitány török kézre juttatta.
Zsigmond a Lászlóvárat megépítve
indított
támadást, de alulmaradt a harcban és a
török felmentõ sereg elöl alig tudott
megmenekülni. A király csak Rozgonyinénak
köszönhette életét, Rozgonyiné (a
király fõvezérének felesége Rozgonyi
Cecilia) hõstetteit Arany balladáiból
idézhetjük
fel. A vár török kézen maradt,
késõbb csak Kinizsi Pál tudta visszafoglalni.

A
Lászlóvár
(Szent László vára) Coronini/Pescari
(Lászlóvára) község mellett,
Újmoldovától
délre, a Galambóci várral szemben áll a
Duna parti „Várhegyen”. A hajdanán az
Al-Dunánál
lévõ legerõsebb, ma már romokban
álló magyar várat Zsigmond királyunk
hamarjában építtetett fel 1427 telén a
Galambóc elleni támadás
elõkészítéseként.
A romokhoz felmászva szép kilátásban lesz
részünk. Elénk tárul a közeli
Babakáj
(Nagyapó-szikla) is, a magas sziklán az Al-Dunai szoros
kezdetén valamikor
állítólag török õrtorony
állt. Ómoldova fele tekintve az egykori Moldova-sziget
helyén egy nagy, 5-6 km széles öböl
látható. Al-Dunai utazásunk itt most végett
ér.

Érdemes lehet egy más alkalommal az
Al-Dunát a szerb oldalon is bejárni,
tucatnyi viadukt és alagút látható a Duna
túlsó partján futó úton, lásd
a fenti képet (szemben a szerb út). 2007
óta ezt erdélyi túratársaink is vizum
nélkül megtehetik.
Perei Árpád
www.pereiarpad.atw.hu
perei&freemail.hu
Balázs István cikke az Al-Dunáról itt
